Region

“Dara iz Jasenovca” je plagijat?

Dramska spisateljica i profesorica na Fakultetu dramskih umjetnosti u Beogradu Biljana Srbljanović na Facebooku je napravila usporedbu između filma Dara iz Jasenovca i scenarija za film Djeca Kozare koji se tek snima. Prema njenim usporedbama, neke od scena su skoro identične.

Srbljanović je priču iz filma Dara iz Jasenovca uporedila sa scenarijem Arsena Diklića koji je napisan još 1986. godine te po kojem redatelj Lordan Zafranović trenutno snima film Djeca Kozare.

“Scenarij Djece Kozare počinje bijegom žena i djece iz kozarskog kraja, gdje ih ustaše presreću i sprovode na željezničku stanicu, razdvajaju i guraju u teretne vagone za transport u logor Jasenovac, a da žrtve i ne znaju gdje idu. Isto tako počinje i Dara. Prvi zločin kojem Rada prisustvuje dogodi se već na peronu. Isto se dogodi i Dari”, napisala je Srbljanović u postu koji objavljuje Danas.rs.

U scenariju Arsena Diklića, naglasila je još, glavna junakinja, djevojčica Rada, ostaje sama s dva brata. Isto se događa i u filmu o Dari.

„Scenario ‘Djeca Kozare’ napisan je, dakle, 1986. godine. U njemu je glavna junakinja djevojčica RADA, koja ima dva brata, jednog u naručju koga nosa, nakon što im majka strada, i jednog nešto starijeg, koga ustaše iz logora odvode u internat sličan ovome koji sam spominjala, sa planom da ga pokrste i preobrate u svojevrstan Hitler Jugend NDH. DARA iz ‘Dare iz Jasenovca’ isto ima takva dva brata. Scenario Rade počinje zbegom žena i djece iz kozarskog kraja, gde ih ustaše presreću i sprovode na željezničku stanicu, razdvajaju i guraju u teretne vagone za transport u logor Jasenovac, a da žrtve ni ne znaju gde idu. Isto tako počinje i Dara. Prvi zločin kome Rada prisustvuje dogodi se već na peronu. Isto se desi i Dari“, konstatuje Biljana Srbljanović, koja se ovom temom bavila i u novoj epizodi u podkastu „Zadovoljstvo u tekstu“ pod nazivom „Kameni cvijet“.

Dodaje:

“Rada svjedoči najvećem i najopasnijem paklu – dječjoj bolnici iz koje malena mrtva tijela lopatama iznose i ukrcavaju na kola, i kojoj niko ne smije prići. Dara svjedoči najvećem i najopasnijem paklu – dječjoj bolnici iz koje nitko živ nikada ne izlazi, a sama će kasnije i shvatiti zašto”, opisala je još.

Zafranović o plagiranju govorio još 2019.

O mogućnosti plagiranja još je 2019. godine govorio redatelj Lordan Zafranović u jednom TV intervjuu.

“Imam ogromno iskustvo i u pisanju i u čitanju scenarija. A scenarij Djeca Kozare na najhumaniji način govori o zlu, ali s velikim odmakom i razumijevanjem. U pitanju je izuzetan pisac koji se zove Arsen Diklić i smatrao sam da ništa bolje na tu temu – temu Jasenovca – nisam imao u ruci. Ponudio sam ga na prvom konkursu Filmskog centra Srbije i kolega Žarko Dragojević je smatrao da ne treba uopće diskutovati o tom filmu, ali drugi su bili protiv i on je dao ostavku”, rekao je te naglasio da je tad film prvi put bio dostupan javnosti.

To se, rekao je, dogodilo 2018. godine.

“Na drugom konkursu, gdje su nas uvjeravali da ćemo sigurno proći, odjednom su se pojavili – ja ga zovem Lady Gaga i jedna spisateljica koja se zove Nataša – sa scenarijem na istu temu. Uzeli su moju temu. Ista djevojčica je u pitanju. Film počinje isto s djevojčicom, koja se kod mene zove Rada, a kod njega Dara. I zahvaljujući utjecaju politike, i to iz najvećeg vrha, on je dobio novac za film. Koliko se samo godina čekalo na tu vrstu filma, a onda je najedanput zbog love nastala velika gužva oko svega, oko filma o Jasenovcu… Te hijene su izašle i krenule ka državnoj lovi”, rekao je Zafranović.

On je tek iz četvrtog pokušaja dobio novac za Djecu Kozare od Filmskog centra Srbije.

“Lordana Zafranovića smo u junu prošle godine tužili sudu zbog kleveta raznih vrsta, uključujući i to. Teška srca, nije mi to bio cilj, ali morali smo. Vrijeđao me je i lično i rekao da je to plagijat. To je jako ružno, nekolegijalno i neprofesionalno. Samo govorimo o istim historijskim temama. Scenarij nema nikakve veze, jednostavno su to isti historijski događaji. Sve je to čisto kao suza”, rekao je za Novu.rs režiser Dare iz Jasenovca Predrag Gaga Antonijević.

Dodaje:

“To su sve opća mjesta mnogih logorskih filmova. Imate svađu oko hrane u 10 filmova. Nije to palo s neba. Nisam čitao to što je Biljana pisala detaljno. Mogu samo reći da je Lordan tužen, idemo na sud gdje ćemo imati šansu to raspraviti, a ko god hoće, neka izvoli, neka pogleda scenarije. To je jedino što imam reći, drugo ne”, zaključio je na pitanja o optužbama spisateljice Biljane Srbljanović.

Zaključuje:

“Ja sam taj scenarij pročitao tek pred kraj snimanja svog filma, kada sam bio u komisiji. A nijedan se scenarij ne piše za sedam dana. Nemam druga posla nego da uzimam tuđi scenarij. Samo govorimo o istim historijskim činjenicama, a niko nema monopol na činjenice. To su historijski događaji koji su svima dostupni. Tvrdim da je naš film apsolutno autentično djelo”, dodao je.

Izvor: Danas.rs

Slični članci

Back to top button